آگهی

۱۳۸۴/۱۰/۰۱

یک شرکت هرمی دیگر

شرکت وست ویژن از سال 1383 قعالیت خود را بصورت معمولی و با اساسنامه ای مشابه بقیه شرکتهای ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده است. اما بعد از مدتی بر اساس روشهای شبکه ای هرمی ( که بر خلاف قوانین ایران است) شروع به بازاریابی کرده است.
این شرکت با بستن قراردادهای ظاهرا توجیه پذیر در راستای مبارزه با فقر اقتصادی اینگونه تبلیغ می کند که با دیگر شرکتهای مشابه مانند گولد کوئست یا الماس متفاوت است.
نمونه این قراردادها طبق نوضته سایت رسمی آنها با بنگاه تعاون استان ایلام یا همکاری با سازمان زندانها در جهت خرید محصولات زنددانیان و موارد یاز این دست بوده است.

متاسفانه بعد از ممنوع شدن فعالیت شرکتهای هرمی در ایران ، بسیاری از این شرکتها با روی آوردن به نامهای اسلامی و مقدس سعی در انحراف افکار مردم داشته و به گونه ای خود را معرفی می کنند که مردم بیشتر ظاهر اسلامی آنها را ببینید و متوجه تشابه آنها با تجارتهای مشابه و غیر قانونی نشوند.

سایت رسمی این گروه :
در بخش فعالیتهای شرکت عنوان شده که استفاده از روشهای بازاریابی شبکه ای مورد نظر بوده و شرکت از این طریق کالاها یا خدمات خود را بفروش می رساند.
واقعیت این است که بازاریابی شبکه ای بصورت معمولی یا حتی اینترنتی ( بقول این شرکت) مشکلی ندارد و اگر درست بکار برده شود منفعت زیادی دارد. اما بازاریابی شبکه ای هرمی نوعی از بازاریابی است که در نهایت سود اصلی را گردانندگان بالای شبکه برده و بیشتر افرادی که در شاخه های پائینی این شبکه فعالیت دارند متضرر خواهند شد. این موضوع است که باعث شده استفاده از بازاریابی شبکه ای هرمی ممنوع شود . اینکه عنوان شود شبکه های گولد کوئست بدلیل خروج ارز از کشور ممنوع هستند ، به نوعی انحراف از اصل مشکل است. شرکت گولد کوئست علاوه بر مشکل بازاریابی شبکه ای مشکل خروج ارز از کشور را هم داشت اما این دلیل نمی شود اگر سیستمی در ایران طراحی شده و ارز خارج نکرد بتواند با بازاریابی شبکه ای هرمی فعالیت کند و آنرا قانونی بداند.
متاسفانه تعدادی از دوستان با این استدلال درگیر چنین شبکه هائی می شوند و بعد از دانستن موضوع نمی توانند از پول خود را پس بگیرند.
این شرکت در جائی ذکر کرده که یکی از اهداف آنها
است. این جمله در حقیقت کاربردی جز نشان دادن راه نادرست به افراد تازه وارد چیز دیگری نیست. صورت مسئله بازاریابی شبکه ای هرمی این شرکت تبدیل شده به بازاریابی شبکه ای تنها و کمک به جلوگیری از خروج ارز. یعنی ای مردم خیالتان راحت باشد ما می خواهیم به دولت کمک کنیم و بنابراین دولت جلوی کار ما را نمی گیرد.

به هر حال یادمان نرود که بازاریابی شبکه ای مفید است و با بازاریابی شبکه ای هرمی کلا متفاوت است.

معرفی کتاب در این زمینه :

نویسنده : فلیپ کاتلر

مترجم: علی پارسائیان

خلاصه کتاب :
اين کتاب ترجمه ای از کتاب Principles of Marketing می باشد. در اين کتاب می خوانيم که هدف اصلی بازاريابی اين است که سازمان در سايه ايجاد رابطه ای که دارای بار ارزشی باشد(با مهم ترين مشتريان)، می کوشد خواست ها و نيازهای آنان را، به شيوه ای سودآور تامين نمايد.


۳ نظر: