آگهی

۱۳۸۸/۱۲/۰۴

Social Media optimization - SMO - part 1

بهینه سازی برای رسانه اجتماعی - قسمت اول
"مجموعه ای از روشهای جذب مشتری به وب سایت از طریق معرفی یا ارسال اطلاعات در شبکه های اجتماعی، بهینه سازی رسانه اجتماعی نامیده می شود."
این روش به نوعی مکمل بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که قبلا در مورد آن نوشته ام. در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تلاش میکردیم که محتوای سایت را به گونه ای آماده کنیم که موتورهای جستجو رتبه بهتری به سایت ما در نتایج جستجو بدهند. در نتیجه این بهینه سازی می توانستیم انتظار داشته باشیم که بازدیدکنندگان بیشتری از طریق موتورهای جستجو به سایت ما مراجعه کنند. روشی که در حال حاضر بعنوان یک اصل برای طراحی سایت در نظر گرفته می شود.

در بهینه سازی برای رسانه اجتماعی هدف ما جذب بازدیدکنندگان از طریق رسانه های اجتماعی است. اما این رسانه های اجتماعی چه نوع رسانه هائی هستند؟
رسانه های اجتماعی سایتهائی هستند که محتوای آنها عموما توسط کاربران آنها تولید می شود. در رسانهای جدیدتر این محتوا براحتی قابل اشتراک گذاری بین گروه دوستان هر فرد می باشد.
 فیس بوک می تواند نمونه خوبی از یک رسانه اجتماعی باشد. رسانه ای که امکان به اشتراک گذاری محتوای هر فرد شامل مطالب نوشته شده، فیلم و عکس و لینک را می دهد. یک موضوع جالب می تواند با سرعت بسیار زیادی بین گروه های مختلف گردش کرده و بادیدکنندگان زیادی را جذب کند. سرعت گردش اطلاعات در این رسانه های احتماعی زیاد است.
ویژگی رسانه های اجتماعی اینست که شما می توانید ارتباط نزدیک تری با بادیدکنندگان خودتان داشته باشید. در یک سایت، شما صرفا اطلاعاتی را به مشتری ارائه می دهید و حداکثر یک سیستم پشتیبانی آنلاین هم ارائه می دهید. اما در یک رسانه احتماعی شما می توانید با مشتری خودتان گپ بزنید. می توانید نظرات آنها را بدون واسطه بگیرید و نیازهای آنها را برطرف کنید.
ویژگی مهم دیگر رسانه های احتماعی اینست که محتوای آنها را همه کاربران تولید می کنند. بعنوان مثال در سایت خوشمزه، این کاربران هستند که با رای خودشان، یک مطلب را خوشمزه میکنند. یا در سایت ویکی پدیا (مدل قدیمی تر رسانه اجتماعی)، هر بازدیدکننده می تواند مطلب جدیدی را بنویسد یا اینکه مطالب دیگران را ویرایش کند. در سایتهائی مانند یوتیوب، هر فردی می تواند ویدئوی خودش را قرار دهد و بصورت مستقیم با بینندگان خود در ارتباط باشد.

بازار رسانه های احتماعی به اندازه ای اهمیت دارد که شرکتهای بزرگی چون گوگل، یاهو و میکروسافت هم در این زمینه سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اندو شرکت گوگل اخیرا سرویس گوگل باز و گوگل ویو را معرفی کرده است که هر کدام به نوعی چنین رسانه ای را ارائه میکنند.

در قسمت اول بهینه سازی برای رسانه اجتماعی، به معرفی رسانه های احتماعی پرداخته شد. در قسمت بعد این مطلب در مورد روشهای بهینه سازی سایت برای رسانه اجتماعی توضیح خواهم داد. اینکه با چه روشهائی می توانیم  امکان استفاده از رسانه های اجتماعی را در سایت خودمان فراهم کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر